Vēsture tā pat kā filosofija bija ir un būs mans dzīves veids un mans
aicinājums,tāpēc katra jauna hipotēze izsauc manī interesi. Sekojot
dažādu vēstures teoriju attīstībai esmu konstatējis, ka mani laika
biedri vairumā gadījumu ir palaiduši garām apvērsumu priekštatos par
rakstīto vēsturi un vēstures attīstību vispār. Tāpēc gribētu visus
informēt par šiem jaunumiem un varbūt kadam tas sāk sķiet interesanti?
Pirmkārt,
kas tad ir vēstures zinātne? Vai tā ir zinātne, vai rūpīgi veidots
sabiedrības konsolidēšanas un vadības instruments, kas izstrādāts
vadošās elites uzdevumā un pilda tās nospraustos mērķus.
Atbildot
uz šo jautājumu varu teikt, ka pētot vēstures fenomenus un sniedzot
savu viedokli par tiem, ievēroju interesantu sakritību - vēsturnieki
akadēmiskā nozīmē ir konservatīvi, necieš nekādas jaunas
teorijas, vēstures zinātnes pamatnostādnes mainās tikai tad, kad mainās
valdošās elites ģeopolitiski sociālā orientācija. Sevišķi akadēmisko
vidi tracina teorijas, kas iesaka pārskatīt galveno akadēmiķu balstu-
hronoloģijas skalu.
Mums visiem jau no piektās klases iemāca
ciklisko sabiedrības attīstības modeli, kultūras - "senie grieķi",
"senie romieši", "senie ķīnieši", aug, attīstās, tad iet bojā, iestājas
tumšie "viduslaiki"un atkal viss sākas no gala.
Bet ko mēs
redzam praksē? Divdesmitais gadsimts mums lieliski parādīja to, ka
vēsture nav ciklisks, bet drīzāk spirālveida process, kur katrs spirāles
posms ir lielāks un pārklāj kā arī pārklājot balstas uz iepriekšējo.
Milzīgās kataklizmas un kari nenoved pie sabiedrības regresa, bet
paātrina tehnoloģiju progresu. Karos pirmkārt uzvar tehnoloģijas nevis
cilvēku masas, šeit labs piemērs ir Japānas- Ķīnas karš. Mazā Japāna
bija praktiski sašķēlusi un paralizējusi pēc teritorijas un cilvēku
resursiem milzīgo Ķīnu.
Bet ko mums stāsta tradicionālā vēsture?
Pretējo. Kari neveicina tehnoloģiju, arī militāro attīstību, bet atmet
tās par vairākiem gadsimtiem atpakaļ. Nu paskatieties paši, kā
tradicionāli tiek attēlots Romas leģionārs un kā barbars.
Tieši
šis apstāklis mani pamudināja pievērsties jauno teoriju izpētei. Un lūk,
paralēli tradicionālai hronoloģijai eksistēja arī tā saucamais
hronoloģijas reformisms, kurš rietumu pasaulē aizsākās ar I.Ņūtonu, bet
Krievijas impērijā tradicionālo hronoloģijiu sāka revidēt N.Morozovs.
Viņa darbu mūsdienu Krievijā turpina A.Fomenko un G.Nosovskis, kā arī
slavenais šahists G.Kasparovs ir šīs teorijas aizstāvis.
Gribu
piebilst, es neesmu A.Fomenko adepts un neuzskatu, ka viņa vēstures
koncepcija ir ideāla un pareiza, taču uzkatu, ka viņam ir pareizas
nostādnes vairākos jautājumos.
1)Vēsturniekiem būtu nevis
jāpielabo vecā 17. gadsimtā J.Skaligera uz numeroloģijas principiem
veidotā, bet būtiski jāpārskata un ar dabas jeb tā saucamo precīzo
zinātņu palīdzību jāveido jauna hronoloģijas skala. Tas dotu to, ka no
pagātnes dzīlēm tuvāk mūsdienām paceltos tādas arhaiskās kultūras kā
Ēģiptes, Mezopotāmijas u.c. un nevajadzētu saukt talkā "zaļos
cilvēciņus",lai izskaidrotu piramīdu rašanos. Kā zināms, viduslaikos
pazina betonu un tas izkaidro to, ka jau 1980. gados ASV pētnieki
analizējot sašķeltos piramīdu blokus to iekšējā struktūrā atrada
organiskas izcelsmes vielas. Un arī tas, ka ēģipteši it kā pazina
dzintaru, bet dažiem antīkiem autoriem tas bija jaunums, kaut šie autori
it kā bija daudz jaunāki nekā ēģiptes civilizācijas un vēl ēģipes
mūmija, kuras galvā bija 12.-13.g.s. bruņu cepure...
(Atklāti
sakot, parasts lasītājs jau šos kurijoziņus nezin. Tikai rokoties pa
bruņojuma attīstību šādus tādus interesantus faktus esmu konstatējis, ko
pat A. Fomenko nemin, bet kuri apstiprina daļu no viņa tēzēm.)
2)Ziemeļaustrumos
starp Donu un Volgu dzīvojošās tautas bija tie kultūras nesēji, kuri ar
savu ekspansiju paātrināja cilvēces progresu un šī ekspansija bija
vērsta gan rietumu gan austrumu virzienos. Mongoļu iekarojumu tātad
nekad nav bijis, ko pierāda arī ģenētiskās analīzes. Slavenais
Čingishana gēns ceļo no rietumāzijas uz austrumāziju un nav sastopams
pie slāviem. Kuriozi ir tas, ka Čingishana gēna nesējiem viena no
pazīmēm ir rudi mati. Tātad minētais varonis varētu būt tīri eiroāriska
izskata, visticamāk kāds irānis vai saks, kurš dzīvoja vidusāzijas
teritorijā.
3)Romas impēriju nesagrāva barbari, bet impērijas
kultūru un politiku ļoti izmainīja ziemeļos dzīvojošo tautu
invāzija,kuras paši romeji sauca par skitiem (burtiski - klaidoņiem),
šīs tautas nebūt nebija mežoņi, viņas bija rūnu rakstības, pie tam
divejādas - eiropeiskās un tjurku, nesējas, kā arī viņām uzvaru pār
romeju leģioniem garantēja kaujas rati un smagie jātnieki, vēlāko
Rietumeiropas bruņinieku vectēvi.
Visām šīm tēzēm ir tieši
arheoloģisks nevis grafoloģisks pamatojums. Romeji, kurus sakāva, kaujas
laukā revanšējās uz papīra, attēlojot uzvarētājus kā tumšus barbarus.
Arī
Kristietības vēsturi jaunā pieeja dara saprotamāku un dabiskāku,
kristieši vairs nav nekaunīgi špikotāji, kuri izmanto seno tautu teikas
savos dieva radīšanas meklējumos, bet otrādi, tā saucamie senie mīti ir
vēlāks literātu produkts kam par pamatu bija reālā Kristus-Jēzus dzīve.
Ārkārtīgi interesanti, kaut gan neesmu nekādā saistībā ar vēsturi - ne profesionāli, ne hobija līmenī. Daudz jaunu faktu, jauns skatījums - ļoti aizraujoši!
AtbildētDzēst